امنیت در اینترنت: آیا باز کردن ایمیل‌های ناشناس خطرناکه؟

سینا پرسیده:

مگر همه جا نمیگن ایمیل هایی که طرف رو نمیشناسین رو حتی باز هم نکنین چون ممکنه بد افزار یا هرچیز دیگه داخل اون باشه. پس چرا شما و دیگران این نکته رو رعایت نمیکنین.

این چیزی بود که از قدیم هم مطرح بود و هنوزم هست. بعضی ها می گن اگر می خواین امن بمونین نباید هیچ ایمیل ناشناسی رو باز کنین. ولی چرا؟ چه اتفاقی ممکنه با باز کردن یک ایمیل بیافته؟ راستش رو بخواین در دنیای امروز تقریبا هیچ چیز.

این ماجرا و توصیه بر می گرده به دو نکته:

  1. به زمان های قدیم که خیلی ها برای خوندن ایمیلهاشون از ابزارهایی مثل آوت لوک استفاده می کردن که باگ های امنیتی جدی داشت. این تیپ باگ ها به فرستنده های نامه اجازه می دن کدهای مخربی بفرستن که به محض باز شدن ممکن بود کارهای نافرم بکنن
  2. مشکل دوم این بود – و هست – که ممکنه ایمیل لینکی به سایتی نامناسب داشته باشه، فایل پیوستی داشته باشه و شما رو به شکلی گول بزنه که دانلودش کنین و اجراش کنین یا مثلا توش اینقدر قانع کننده نوشته باشه «شما برنده صد میلیون دلار شدین، برامون هزار دلار بفرستین تا پولتون رو حواله کنیم» که شما واقعا گول بخورین.

نکته اول در این دنیا کاملا حل شده. اگر از یک ایمیل خون آپدیت مثل تاندربرد استفاده کنین یا حتی امن تر از اون به سراغ کلاینت های تحت وب مثل جیمیل برین، مورد یک کاملا حل شده است. مورد دو هم تا حدی حل شده چون جیمیل اینها رو چک می کنه و حتی خیلی وقت ها محتواها رو هم کش می کنه تا از سرور اصلی لود نشه و گوگل دقیقا بدونه چه اتفاقی در جریانه.

در نتیجه در دنیای فعلی، بازکردن ایمیل خطرناک نیست. البته باز کردن یک ایمیل دو تا کار نامناسب می تونه بکنه:

  1. به فرستنده به شکلی خبر بده که ایمیل باز شده. البته گوگل جلوی بخشی از اینها رو می گیره و براش پلاگین هایی هم هست ولی در کل ممکنه فرستنده ایمیل بتونه بفهمه شما ایمیل رو باز کردین
  2. محتوای ایمیل ممکنه باعث بشه شما گول بخورین و یک فایل رو دانلود و اجرا کنین، دستور مخربی روی کامپیوترتون بزنین، حساب بانکی تون رو برای کسی بفرستین، به سایتی برین که خیلی شبیه یاهو است و پسوردتون رو وارد کنین و …

و خب برای اولی باید پلاگین های متنوعی که برای عدم شنود هست رو نصب کنین و برای دومی از عقل سلیم در رفتارهاتون استفاده کنین که عملا فقط نیازمند کمی تفکر انتقادی و هیجان زده نشدن و عقلانی رفتار کردن است.