موزیلا با کم کردن ۲۵۰ نفر از کارمندان، دنبال تمرکز جدید و راه‌های درآمدزایی جدیدی می‌گرده

بنیاد موزیلا در وبلاگش اعلام کرده که با کم کردن ۲۵۰ نفر از نیروهاش – یعنی تقریبا یک چهارم نیروی کارش – تمرکزش رو بیشتر به سمتی می‌بره که درآمد زا است. این خبر کمی مشکوک برای دنیای آزاده. موزیلا همیشه یکی از شرکت‌های پر تلاش برای اینترنت و آزادی‌ها و سرویس‌هاش بوده ولی ظاهرا در دوران همه‌گیری و افول اقتصاد ناشی از اون (و البته ناشی از چیزهای دیگه)، بنا به گفته مدیرعاملش دیگه نمی‌تونه در این دوران به فعالیت‌های پیشاکرونایی‌اش ادامه بده و باید تمرکزش رو تغییر بده.

چند ماه قبل هم موزیلا ۷۰ کارمند دیگه رو اخراج کرده بود و حالا دفتر تایوان‌اش هم بسته خواهد شد. در این اطلاعیه اومده که موزیلا تمرکزش رو روی چند موضوع خاص خواهد گذاشت که باعث پیشرفت شرکت بشن. از جمله ساختن جامعه قوی‌تر، ساختن محصولاتی که مردم بهش علاقمند باشن و به طور خاص ایجاد جریان‌های درآمدی جدید. در حال حاضر بیشترین درآمد موزیلا از شرکت‌هایی است که برای دریافت سرچ از براوزر موزیلا، بهش پول می‌دن.

محصولاتی جدید که بهشون اشاره شده، پاکت برای خوندن مطالب ذخیره شده است و سرویس وی پی ان اختصاصی موزیلا، همچنین چت روم های مجهز به واقعیت مجازی و ابزارهایی برای امنیت و خلوت (پرایوسی). همونطور که گفتم موزیلا یکی از پیشروترین شرکت ها در حقوق دیجیتال و آزادی‌های نرم افزاری بوده و هست و یکی از اولین آلترناتیوهای آزادی ک برنامه تجاری رو ارائه داد که باعث شد عموم مردم متوجه بشن که نرم افزار آزاد می تونه از نمونه‌های تجاری اش بسیار بهتر باشه. اما در طول دهه گذشته تجربه این شرکت خیلی خوب نبوده و احتمالا این کوچیک شدن سایز اجتناب ناپذیر بود اما امیدواریم که نتایجش برای همه ما خوب باشه.