اطلاعات EXIF کسی که کتاب هری پاتر ۷ را پخش کرده

با گسترش مفاهیم کامپیوتر،‌ ایمنی و خلوت سخت تر و سخت تر می شود. فکر می کنم رسما کتاب هری پاتر ۷ قرار است فردا به کتابفروشی ها برسد اما یک نفر سه روز قبل یک نسخه غیرقانونی پیدا می کند، از همه صفحاتش عکس می گیرد و روی اینترنت منتشر می کند. جمعی از [طرفدار]های هری پاتر هم صفحه به صفحه کتاب را تایپ می کنند و حالا کل کتاب روی اینترنت است.

اما امروز یک نفر روی یکی از عکس های منتشر شده را انتخاب کرد و در یک برنامه کاملا معمولی نمایش عکس، اطلاعات EXIF را مشاهده کرد. اطلاعات EXIF اطلاعاتی هستند که روی هر عکس دیجیتال توسط دوربین نوشته می شوند (در بخشی جدا از عکس) و در بسیاری از برنامه ها یا روی Properties عکس قابل مشاهده هستند.

این اطلاعات می گویند، عکس در چه تاریخی، با چه دوربینی و چه دیافراگمی گرفته شده اند. همینطور خیلی اطلاعات دیگر از جمله شماره سریال دوربینی که عکس ها با آن گرفته شده.


برای حذف این اطلاعات باید از نرم افزارهایی مثل گیمپ یا فوتوشاپ استفاده کنید. البته به گفته کسوف خود فوتوشاپ، شماره سریال اش را روی عکس می اندازد. حالا سوتی این آقای پخش کننده غیرقانونی کتاب هری پاتر هم این بود که شماره سریال دوربین اش را از EXIF عکس پاک نکرده و ممکن است شرکت Canon بتواند دربیاورد که فلان شماره سریال دوربین را به کدام مغازه فروخته است و …