موبایلی که من می پسندم: نئو از شرکت اوپن موکو

حدود دو ماه قبل به سرم افتاد که گوشی موبایلم رو عوض کنم. اون زمان یک SonyEricson T610 داشتم که ازش راضی بودم ولی دنبال یک چیز جینگولتر با قابلیت های کامپیوتری تر بودم. مثلا امکان باز کردن پی دی اف و اینجور چیزها.

موبایل های اون دوره رو که گشتم، چیز جالبی به چشمم نخورد. حدود یک ماه قبل همون T610 بیچاره هم خراب شد و من شدم مصرف کننده موبایل های دست دوم دوستانی که گوشی های جدید خریده بودن (: انصافا هم گوشی های خوبی هستن این گوشی های قدیمی.

گاهی که پیشنهاد می شد موبایلم رو عوض کنم، چیزی پیدا نمی کردم که ازش خوشم بیاد. من موبایلی می خواستم که سیستم عامل داشته باشه و مسلمه که قرار نبود یک ویندوز بذارم توی جیبم. از symbian هم چندان خوشم نمی یومد چون به اندازه کافی قوی و خوش دست نیست.

iPhone هم که اومد، مشکلات خودش رو داشت. فقط با AT&T کار می کرد، آزاد نبود و کلا به درد ما نمی خورد و مال خارجی ها بود.

اما امروز چیزی که می خوام اومده به بازار: NEO! عالیه. از شرکت OpenMOKO که الان سایتش داون شده و این داون بودن برام بذت بخشه چون نشون می ده که یکهو میلیون ها نفر ریختن توی سایت تا اولین کسانی باشن که این گوشی زیبای جدید رو می بینن یا می خرن:

چقدر زیبا! آدم لذت می بره. ایده ای شبیه به iPhone داره که در نتیجه اون هیچ کلیدی نداره و به جاش صفحه حساس به تماس انگشت است. کرنل لینوکس داره و در نتیجه توانایی اجرای برنامه های بازمتن یا برنامه نویسی براش. صفحه 2.8 اینچی، خواندن میکرو SD، پورت USB و 2.5G GSM.

نسخه فعلی به قیمت ناقابل ۳۰۰ دلار فروخته می شه تا برنامه نویسان بتونن بخرن و براش برنامه بنویسن. نسخه اصلی GTA02 از ماه اکتبر با قیمت ۴۵۰ دلار ارائه خواهد شد. اون نسخه به شبکه Wi-Fi وصل می شه، سنسور سه بعدی حرکت داره و یک شتاب دهنده گرافیکی. GPS هم که جزو اصلی سیستم است.

توی ایران می ترسم یکسری ابله پیدا بشن و دوباره بگن که نباید تلفن وارد بشه ولی اگر اینطور نشه این تلفن صد در صد تلفن بعدی من خواهد بود. فلسفه اش هم اینه:

تلفن های موبایل که تا به امروز بسته و به همین دلیل محدود به قابلیت های تولید کننده بوده اند، رقیبی شده اند برای کامپیوترها. اما وقتی این تلفن ها بر اساس استانداردهای آزاد بنا شوند، قدرت پردازش را فراگیر می کنند و بعد ناپدید می شوند.

قدرت فراگیر پردازش یعنی اینکه هر جایی که تصورش را بکنید می توانید اطلاعات را پردازش کنید: همیشه از اطلاعات محلی مطلع باشید، بی وقفه در جریان اطلاعات محلی دخیل شوید و سپس ناپدید شوید.

در روندی که توسعه دهندگان دسترسی تام و تمام به سخت افزارداشته باشند، ابزارها محو می شوند.

نئو برای اولین بار این قابلیت را برای شما به ارمغان می آورد.

ما تفکر شما را می خواهیم. بگذارید با هم کار کنیم. شما تمام پشتیبانی ممکن را از سوی ما خواهید داشت. حالا وقت آن است که تلفن خود را آزاد بخواهید.