پادکست‌های پیشنهادی جادی

خب من پادکست خیلی گوش می دم، واقعا هم دوستشون دارم. از بچگی با رادیو می خوابیدم و الان هم به نظرم یکی از بهترین چیزها برای پخش شدن پادکست است. به همین خاطر گفتم توی این پست پادکست هایی که مشترک هستم و پیشنهاد می کنم به بقیه رو، معرفی کنم.

فلاس ویکلی
http://leo.am/podcasts/floss
هر چهارشنبه میزبان‌ها می‌شینن دور هم و درباره یک پروژه آزاد، لیبره و اوپن سورس با خود کسانی که اونها رو می‌نویسن گپ می زنن. من دوستش دارم چون پروژه‌های جدید رو آشنا می شم و به هرحال شنیدن حرف برنامه‌نویس‌های واقعی هم جذابه ولی کلا چون خیلی طولانی است کمی حوصله آدم سر می ره. اگر بخوام یک راز رو براتون بگم باید اعتراف کنم که این رو معمولا توی حموم گوش می دم که صدای خاصی به گوشم نمی رسه (:

آزادی به معنای آزادی
http://faif.us/feeds/cast-ogg/
یک بحث حقوقی و سیاسی هفتگی در مورد اوپن سورس و آزادی نرم افزار و جامعه‌های به اون. این پادکست واقعا خوبه دقیق گوش کردنش چون معمولا برنامه‌های عمیقی داره. یک برنامه رادیویی کلاسیک نیست بلکه ممکنه صدای یک سخنرانی باشه یا بحث با یک نفر در مورد تفاوت لایسنس فلان و فلان

لینوکس آوت‌لاوز
http://feeds.feedburner.com/linuxoutlaws
یکی از بهترین ها برای دنیای لینوکس. دو نفر آدم که یکی از آلمان و یکی از انگلستان (از این هفته هر دو در انگلیس) با هم می‌شینین و حین نوشیدن در چند بخش دنیای گنو/لینوکس رو بررسی می‌کنن. بخش‌هایی مثل ریلیزهای جدید، مایکروسافت، اپل، اخبار و نامه‌های وارده. رادیو گیک بعضی ایده‌ها رو از این پادکست گرفته مثلا پخش یک صدای نسبتا غیرمرتبط در اول برنامه رو. من شدیدا دوستش دارم و مدت ها است خیلی جدی دنبالش می کنم. به خاطر بامزه بودنش و عصبانی شدن آدم‌ها توش و همینطور ترکیب لهجه انگلیسی آلمانی (: قبلا در چگونه پادکست بسازیم و بهترین طنز لینوکسی در موردش نوشتم.

چیزهایی که مادرتون هیچ وقت بهتون نگفته
http://www.howstuffworks.com/podcasts/stuff-mom-never-told-you.rss
یک چیزهایی هست که مادرتون هیچ وقت بهتون نگفته! هدف این پادکست بیشتر دخترهای تینیجر غربی هستن ولی بعضی از شماره‌هاش برای من جذاب بود. مثلا اینکه کولی‌ها از کجا اومدن، وجزلینگ چیه، والدین در چه سنی باید با بچه‌ها در مورد سکس حرف بزنن، چرا ما ناخون‌ها رو رنگ می‌کنیم، زدن موی بدن از کی شروع شد، اولین دونده‌های ماراتن زن ماجراشون چی بود، مشکلات مربوط به توالت‌های عمومی زنانه و سیاست‌های مربوط به اونها، …

چیزهایی که باید بدونین
http://www.howstuffworks.com/podcasts/stuff-you-should-know.rss
البته ندونستن اینها هیچ ضرری نداره ولی برای من بامزه است بدونم بارون اسیدی چیه، فکس چطوری کار می کرده، آیا بازی های ویدئویی واقعا باعث خشونت می‌شن، اتحادیه کارگری چطوری کار می کنن، اینترپول چطوری عمل می کنه، مارجوانای قانونی جریانش چیه، کنترل ترافیک هوایی چطور کاریه و …

چیزهای فنی
http://www.howstuffworks.com/podcasts/techstuff.rss
برادر سه قلوی دو تا پادکست قبلی ولی با موضوعاتی فنی تر. مثلا ویروس فلیم، بازی‌های چند نفره عظیم آنلاین، سیسپا، عملیات کلیک اشباح، اتوپایلوت چطوری کار می کنه، تاریخچه شرکت‌های مختلف کامپیوتری و فنی، نامبر استیشن‌ها و …

ویدئوهای تد
http://feeds.feedburner.com/tedtalks_video
اگر تد رو نمی شناسین و امکان دانلود ویدئو دارین یک جای کار مشکل داره. سریعا حلش کنین. این پادکست تصویری همه ویدئوها است.

اطلاعات بیش از حد زیادی
http://wfmu.org/podcast/TI.xml
این پادکست به گفته خودش «هنگ اور آدم‌های هشیار است بعد از یک پارتی دیجیتال که میم‌ها، اپ‌ها و شم‌هاش تموم شده. میزبان بنجامین واکر (تصویر بالا) است و مشغول نظاره دنیایی که واقعیت‌هاش در ۱۴۰ کاراکتر به اشتراک گذاشته می‌شن و داستان‌هایی رو روایت می‌کنن که احتمالا صادقانه‌ترین چیزها برای گفتن هستن». انتشار هر شماره این پادکست من رو هیجان زده می کنه. صدای فوق العاده گوینده به همراه سبک روایی عجیبش برای من یکی که مسحور کننده است.

رادیولب
http://www.radiolab.org/feeds/podcast/
یکی از قوی‌ترین پادکست‌هایی که من شنیدم از نظر فرم اجرا. پادکستی که توش صدا، شکل بخش ایده‌ها است و مرزهای علم، فلسفه و تجربیات انسانی توش در هم می‌آمیزن. در یک کلام، فوق العاده است و من هر شماره رو که می شنوم متعجبم که چقدر توانا هستن این آدم‌ها و افسوس می‌خورم که ما استعدادهای خودمون رو اینطوری حروم می‌کنیم و خفه.

رادیوفنگ (فارسی)
http://radiofang.com/?feed=rss2
گفتم استعداد؟ رادیو فنگ پر استعدادترین پادکستی است که من توی ایرانی ها شنیدم. همیشه منو یاد شعار محبوبم می‌ندازه که «ببخشید! ما بی طرف نیستیم». یک مجموعه آدم باسواد، خوش قریحه، با استعداد و پر از انرژی با یک ادیت واقعا عالی.

رادیو کالج پارک (فارسی)
http://www.radiocp.com/rss/?lang=fa&type=program&param=hi
یک ایده عالی از بچه‌های کالج پارک. یکی از پر سابقه‌ترین پادکست‌های فارسی که الان برنامه دویست و نود و ششمش است. به نظرم قدرتشون تو سادگی است. نه در مورد کیفیت صدا خیلی سخت می گیرن نه سعی می کنن هنرنمایی‌های عجیب همیشگی داشته باشن در ادیت و همین باعث شده شبیه یک تریبون باشن برای هر کس که می‌خواد مثلا نیم ساعت صداش رو ضبط کنه و از اینکه چطور می شه چیزی رو یاد گرفت تا موسیقی جاده ابریشم تا ترس از عنکبوت و شعر فروغ فرخزاد و غزل مولوی و ساخت قلب مصنوعی حرف بزنه. به نظرم کاملا ارزش مشترک بودن و دنبال کردن داره.

رادیو شمال ۵۳ (فارسی)
http://feeds2.feedburner.com/shomal53
محصول خوب بچه‌های ادمونتون کانادا. بیست و هشت برنامه دادن و من دنبالشون می کنم. برنامه‌های متنوعی دارن و اجراهای خوب.

پادکست سرایه (فارسی)
http://feeds.feedburner.com/sorayehpodcast
با افتخار قبلا هم معرفی کرده بودمش و حتی برای تاکید بر تبلیغ تا مدت ها لوگوشون رو توی صفحه ام داشتم (: امسال هم جایزه بهترین پادکست یا چنین چیزی رو برده (: شعرهایی که توسط آدم ها خونده می شن (: من شعر و پادکست رو دوست دارم پس منطقی است شنونده پادکست سرایه هم باشم.

رادیو قیفاووس (فارسی)
http://astroradio.ir
در مورد ستاره شناسی. تازه شروع شده و امیدوارم ادامه بدن.

رادیوگپ (فارسی)
http://musicgap.cassettii.com
یک رادیوی عالی در مورد موسیقی با صحبت های وسطش. یکی از چیزهایی که واقعا به نظرم جاش خالی است.. امیدوارم ادامه بدن.

و البته… رادیو گیک! (فارسی)
http://jadi.net/tag/podcast
تقاطع تکنولوژی و جامعه برای علاقمندان تکنولوژی (: یک پادکست دو هفته در میون در مورد وقایع دنیای تکنولوژی ولی نه به معنی اینکه فلان گجت اومده خیلی خفنه حالا من براتون می گم چه پروسسوری داره. بلکه گپ در مورد جنبه‌های اجتماعی‌تر تکنولوژی ها با تاکید بر آزادی انسانی.

مطلب مرتبط: برای پادکسترها: ضبط صدای خوب با حداقل هزینه

نکته: من برای گوش کردن به پادکست ها از برنامه آزاد gPodder استفاده می کنم. در یک پست دیگه مفصل توضیح می دم