پیشنهادی برای انجام آموزشی یک پروژه دِو-آپ دارین؟ سرویسی هست که دوست داشتین می‌بود ولی نیست؟

اصطلاحی که من دوست دارم کنار استارتاپ جا بیافته، لایف استایل پروگرمینگ است که شاید بشه «سبک زندگی برنامه نویسی» معرفی اش کرد. تو این سبک زندگی شما نه دنبال سرمایه گذار می‌گردین نه می‌خواین بترکونین نه میلیاردی شرکت می‌فروشین. توی سبک زندگی برنامه نویسی صبح بلند می‌شین، کمی کد می نویسین، کمی مشکل حل می‌کنین، کمی تبلیغ می‌کنین و هر کار دیگه که یک شرکت لازم داره رو یک نفری انجام می‌دین. معلومه که شرکت شما کوچیک می‌مونه ولی عوضش بهتون خوش می گذره و به جای بیزنس، مشغول کد نویسی و لینوکسی بازی هستین و هی هم کارها رو تغییر می‌دین. شاید بشه در دورانی که همه به شما می‌گن باید مارک زوکربرگ بعدی باشین، بشه بهش گفت یک جور عرفان برنامه نویسانه. من که دوستش دارم.

حالا توی این سیستم لازمه شما یک DevOp باشین که شاید بشه نوشتش دوآپ یا دو-آپ مثلا. این اصلاح ترکیبی است از Development و Operation و البته QA که توش مخفی شده! دوآپ یعنی مکانیزم‌ها و ابزارهایی برای نزدیک تر کردن هر چه بیشتر کسانی که سیستم رو می نویسن و کسانی که اونو ران می کنن و کسانی که سرور رو نگه می دارن و حتی کسانی که سفارش می دن و غیره .. به شکلی که زمان راه اندازی یا تغییر سرویس به حداقل برسه. البته می شه سر تعریفش بحث کرد ولی فعلا همین رو قبول کنین.

حالا با همه این تفاصل، فرض کنین یک نفر لازمه ببینه که یک دو آپ چطوری یک لایف استایل پروگرمینگ راه اندازی می کنه (: یعنی یک ایده داریم که می شه ازش یک درآمد بخور نمیر داشت و می خوایم از صفر تا هشتاد (برنامه نویسی تا راه اندازی سرور تا گذاشتن و کار روی گیت هاب تا سیستم مونیتورینگ تا پروسه های نگهداری و …) رو با هم توی یکسری ویدئو پیش بریم. به عبارتی [حداقل به نظر من] بهترین آموزشی که ممکنه جایی پیدا کنین از کلیات راه اندازی یک سرویس تحت وب!

حالا شما برای این سرویس پیشنهادی دارین؟ شرایط اینها است:

  • خیلی بزرگ و پیچیده نباشه، ایده آموزش است
  • به پول هم نرسید نرسید. تخصص من پول در نیاوردن است (: نکته اینه که می خوایم بامزه باشه
  • ترجیحا حداقل یک جاهاییش با اسمس کار کنه چون می خوام وب سرویس نوشتن رو هم نشون بدم
  • اگر یکسری اسکریپت باشه که کرون تب اجراشون می کنه بهترین حالته. اگر نشد گویی تحت وب داشته باشه

تکرار می کنم که هدف آموزش است و لازم نیست یک طرح تجاری باشه. اگر بود که چه بهتر ولی دنبال اون نیستیم مستقیما. بیشتر هدف اینه که شروع کنیم در یک سری ویدئو یک پروزه بزرگ واقعی دو-آپ / لایف ستایل پروگرمری رو پیش ببریم. با تمرکز روی دو آیتم اول که بالاتر گفتم، پیشنهادهای من چنین چیزهایی است:

  • یک یادآور اسمسی که اسمس بدی «۵روز یادت باشه احوال حسن رو بپرسی» و ۵ روز بعد این اسمس رو بهت بزنه یا بزنی «۶ماه دیدی یادت رفت غمت رو؟» و ۶ ماه بعد این اسمس رو بده
  • یک سیستم نگهداری خرج و دخل شخصی که درآمد و خرج‌هات رو توش بنویسی و آمار بده و اگر محدوده‌هایی رو رد کردی بهت اسمس بزنه یادآوری کنه (مثلا خرج هفتگی بیشتر از فلان)
  • یک سیستم گفتگوی بی سر و ته که توش به سیستم اسمس می دین و اسمس شما به یک ناشناس ارسال میشه و وقتی اون جواب بده شما جوابش رو می گیرین. اون ناشناس از کجا اومده؟ کسی است که خودش قبلا یک اسمس به سیستم زده و وارد بازی شده. مثلا می تونیم بهش بگیم «سلام غریبه»

شما پیشنهاد دیگه ای ندارین؟ سرویسی نیست که دوست می داشتین بود و الان فرشته مهربون پیاده اش کنه؟ یا شرکتی نیستین که به شکل پروژه بخواد از این سیستم حمایت کنه یا چیزی رو باهاش راه بندازه؟ پیشنهادهاتون رو بنویسین ببینیم به کجا می رسیم (: