اولین حشراتی که مفهوم صفر رو درک می‌کنن پیدا شدن: زنبورها

گاهی گفته می‌شه از نقاط مهم در مغز انسان، درک مفهوم صفر بوده. الان تحقیقی در دانشگاه RMIT ملبورن مدعی است که زنبورها هم این توانایی رو دارن. اگر اینطور باشه، این اولین نمونه از حشره‌ای است که مفهوم «مجموعه خالی» رو درک می‌کنه. مقاله مدعی درک صفر توسط زنبورها در مجله ساینس منتشر شده و از یک روش حل دیداری مسائل ریاضی استفاده می‌کند. شامل پلاکاردهای سفیدی که چند شکل سیاه روشون بوده.

روش آزمایش اینطوری بوده که از طریق جایزه غذایی،‌ به گروهی از زنبورها آموزش داده شده که بین چند پلاکارد،‌ به سمت اونی پرواز کنن که تعداد اشکال سیاه بیشتری داره و به تعدادی دیگه هم یاد دادن که به سمت پلاکاردی پرواز کنن که تعداد کمتری شکل سیاه روی اونه. وقتی زنبورهای «کمتر رو انتخاب کن» کشف کردن که با رفتن به سمت اعداد کوچیکتر، می‌تونن جایزه بگیرن، تیم تحقیق پلاکاردی با صفر نقطه رو بهشون نشاد داد.

بنا به گفته محققین زنبورها درک کردن که این پلاکارد «صفر» رو نشون می‌ده که کمتر از یک است و با صحت ۸۰٪ به سمتش رفتن. طبق نتایج، زنبورها وقتی صفر رو با یک مقایسه می‌کردن (مثلا در مقابل صفر در برابر چهار) براشون سخت تر بود جواب درست رو کشف کنن. ما به این پدیده «تاثیر فاصله اعداد» می‌گیم که توی بچه‌های کوچیک و اجداد میمون پرایمیت ما هم صادقه و احتمالا می‌شه حضورش در زنبورها رو هم به این نشونه گرفت که واقعا درک اونها از تعداد نقطه‌ها، در یک پیوستار عددی اتفاق می‌افته.

‌ کشفیات ما نشون می‌ده که زنبورهای عسل می‌تونن مفهوم بزرگتر و کوچیکتر رو بفهمن و تابلوی خالی رو با مفهوم صفر ببینن و اون رو در مقایسه با بقیه اعداد، بسنجن. با توجه به این مساله، می‌توانیم سطح زنبور رو در درک صفر با نخستی‌های (پرایمیت‌های) غیرانسان مشابه بدونیم چون اون‌ها هم درک می‌کنن که صفر از یک کمتر است.

قبلا هم نشون داده شده بود که دلفین‌ها و طوطی‌ها می‌تونن مفهوم صفر رو به همین شکل بفهمن ولی جالبی این کشف اینه که مغز زنبورها تنها ۱ میلیون نورون داره که در مقایسه با ۸۶ میلیارد نورون ما، بسیار کمتره. البته همین محقق‌ها می‌گن احتمالا دلیل توانایی بی‌نظیر مغز زنبورها در اینه که شرایط زندگی اونها ایجاب می‌کنه دائما در حال مسائل باشن و مکان‌ها رو به خاطر بسپارن و ظاهر گل‌ها رو از هم تفکیک کنن.