فایل نتایج نظر سنجی گسترده از وضعیت کار، زندگی و شیوه زیست برنامه‌نویسان و مدیر سیستم‌های ایران ۱۳۹۴

پارسال شروع کردیم به یک پروژه خوب: نظر سنجی از برنامه نویسان و مدیران سیستم ایرانی در این مورد که در زندگی چیکار می کنن، چقدر حقوق می گیرن، چقدر تجربه دارن و …. ایده اصلی اینه که اگر از وضعیت کلی کاری هم دیگه باخبر باشیم می تونیم تصمیم بهتری در مورد شغل ها و آینده مون بگیریم.

نتایج اولیه رو مدتی قبل در وبلاگ منتشر کردم و حالا دوست دیتا ساینتیستم جعفر خاکپور از یکطرف فایل ریز نتایج رو آماده کرده (به قول خودشون کلینزینگ و بقیه کارها) تا هر کس خواست بتونه خودش تحلیل های مورد نظرش رو انجام بده و از اونطرف چند نمودار اولیه ساخته و چند کورلیشن درآورده تا بعدا با هم بقیه رو آماده تر کنیم. مثلا نموداری مثل این:

nemooneha

یا مثلا این که مربوط به حقوق است.

hoghoogh

می‌بینیم که بودن در یک شرکت دولتی حقوق دائمی و متوسط داره ولی مثلا استارتاپ ها با حقوق های کم شروع می کنن و توشون می شه به حقوق های زیاد رسید یا شرکت های تولید نرم افزار امن ترین جا برای گرفتن حداکثر حقوق ها هستن و منطقا یک نفر که خودش رو حرفه ای می دونه باید بین سه تا چهار میلیون حقوق بگیره.

rezayat1

rezaya2

دو تا نمودار رضایت هم جالب هستن. می تونین ببینن تجربه کاری در کجاها باعث رضایت شغلی بالاتر می شه و …

مشخصا این نمودارها می تونن به انواع مختلف گسترش پیدا کنن یا تحلیل های دیگه روشون بیاد و اصولا هم این ایده اولیه و پایه ای این گزارش های سالانه همین خواهد بود که نتایج روی هم انباشته و با همگان به اشتراک گذاشته بشن تا بتونیم تصمیم های صحیح تری بگیریم. به امید روزی که سندیکای برنامه نویس ها مسوولیت این ماجرا رو بر عهده داشته باشه.