معرفی چند لینوکس‌ کمتر دیده شده برای اوقات فراغت و تفریح و یادگیری شما

سینا می‌گه:

استاد سیستم عامل یکی از دوستان من پروژه ای داده بهشون و ازشون خواسته که یک سیستم عامل معرفی کنن و در موردش توضیح بدن.
‌ من بهش توزیع های لینوکس پیشنهاد کردم و استادشون گفته نباید توزیع معروفی باشه.خواستم از شما راهنمایی بگیرم که به نظر شما چه توزیع لینوکس برای پروژش انتخاب کنه که هم داکیومنت و اموزی براش باشه و هم اینکه خیلی معروف نباشه.

سوال جالبیه! من قبلا توی مطلب هر توزیع گنو/لینوکس در یک خط حدود ۳۱ توزیع رو سریع توضیح داده بودم. اون شاید مفید باشه. ولی خب لیست زیر هم جالبه.

  • سنت او اس‌. این مطمئنا خوبه بالای لیست باشه. درسته که خیلی خیلی مشهوره ولی معمولا دانشجوهایی که روی کامپیوترشون لینوکس تستی نصب می‌کنن. سراغ این نمی رن در حالی که در دنیای واقعی خیلی خوبه ازش شناخت خوبی داشته باشیم. البته شاید استادتون هم اسمش رو زیاد شنیده باشه و مدعی بشه که یک توزیع مشهور است و قبول نکنه که «درسته که مشهوره، ولی در عمل افراد زیادی باهاش کار نکردن».
  • آرچ لینوکس. یک توزیع که توش مجبورین از پایه سیستم خودتون رو بسازین. البته نه از پایه پایه ولی خب در حد معقولی لازمه با اجزای یک لینوکس آشنا باشین تا بتونین آرچ رو در محیط گرافیکی بالا بیارین. مراحل انجام اینکار به شما چیزهای زیادی یاد می ده ولی خب شاید اسم مشهور آرچ، این گزینه رو برای استاد کمی لوس کنه. اگر من استاد بودم به نظرم این یکی از بهترین گزینه ها بود برای اینکه یک نفر نصبش کنه و بفهمه یک توزیع لینوکس در واقع چیه. اگر احساس ماجراجویی دارین و آماده تلاش و پهنای باندتون هم خیلی جمهوری اسلامیایی نیست، می تونین سراغ لینوکس فرام اسکرچ هم برین که چند برابر پایه‌ای تر از آرچ و چند برابر سخت‌تر از آرچ است.
  • پاپی لینوکس. این لینوکس خیلی سبک و خیلی ساده واقعا یک معجزه است. حجمش فوق العاده پایینه و با نشستن توی حافظه می‌تونه سرعت عجیبی به هر کامپیوتری بده. استفاده ازش به شما یاد می‌ده چطوری می‌تونین با فقط صد و هفتاد مگ، یک سیستم عامل کامل داشته باشین.
  • جنتو. لینوکسی است که همه چیز رو برای شما کمپایل می‌کنه. بر خلاف لینوکس فرام اسکرچ که بهش اشاره شده،‌ در اینجا شما درگیر کمپایل نیستین ولی خود مدیر بسته سورس برنامه‌ها رو دانلود و کمپایل می‌کنه و به اینکار به حداکثر کارایی هر برنامه اجرایی روی سخت افزار خاص شما می‌رسه. نصب جنتو شاید یکی دو روز طول بکشه و خیلی چیزها هم به شما یاد بده.
  • تیلز. لینوکسی مبتنی بر دبیان که شدیدا برای امنیت و مخفی موندن در اینترنت تنظیم شده. مقایسه تنظیمات و ابزارهای این لینوکس با لینوکس مادرش می‌تونه چیزهای زیادی به بررسی کننده یاد بده.
  • وات او اس. تفاوت وات او اس با مادرش اوبونتو خیلی کمه اما هدفش باعث می شه بررسی این لینوکس برای یک آدم مشتاق جالب باشه. این لینوکس تلاش می‌کنه مصرف برق یک کامپیوتر رو به حداقل رسونه و در نتیجه دیدن اینکه پروسه ها و انتخاب‌های برنامه‌هاش چه تفاوتی با اوبونتوی استاندارد دارن، بسیار جالبه.
  • ساینتیفیک لینوکس. این لینوکس هم مانند لینوکس سنت او اس، یک لینوکس مبتنی بر ردهت است. ارزش جالب این لینوکس به اینه که توی سازمان تحقیقات اتمی اروپا یا همون CERN درست شده تا به شکلی واحد روی کامپیوترهای اون سازمان کار کنه. مطمئنا تفاوت‌های این لینوکس با نمونه‌های دیگه خیلی زیاد نیست ولی در عوض دارین رو چیزی بررسی می‌نویسین که آزمایشگاه‌های فِرمی هم از اون استفاده می‌کنن.
  • کور او اس. گزینه‌ای مناسب برای سرورهای مدرن با قابلیت‌هایی که بر اساس نیازهای روز انتخاب شدن؛ مثلا داکر. دونستن کور او اس ثابت می‌کنه شما درک می کنین در دنیای سرورهای مدرن امروزی چی‌ می‌گذره.
  • فری بی اس دی. بله! این یک لینوکس نیست و یک بی اس دی است. یکی از پایدارترین سیستم عامل‌های دنیا که سیستم عامل مک هم از هسته‌اش استفاده می‌کنه. مطمئنا اگر قراره چیزی متفاوت رو تجربه کنین، بی اس دی‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها هستن. در صورتی که قراره نگاهی دسکتاپ‌تر به بی اس دی داشته باشین، پی سی بی اس دی هم گزینه خوبیه.